Syntetická paliva dostanou výjimku.
Německo a Evropská komise urovnaly spor o konec aut se spalovacími motory. Na twitteru to uvedl místopředseda Evropské komise Frans Timmermans.
Německý ministr Volker Wissing na twitteru napsal, že po roce 2035 bude nadále možné nově registrovat vozidla se spalovacími motory, pokud budou tankovat uhlíkově neutrální paliva.
O tom, že je dohoda s Evropskou komisí o možnosti využívat syntetická paliva resp. e-paliva pro spalovací motory i po roce 2035 na silnici, říkal ve čtvrtek německý kancléř Olaf Scholz.
Vlastní kategorie vozidel
Podle německého ministra dopravy Wissinga se dohodu podařilo uzavřít v pátek večer. Předcházela tomu výměna dopisů mezi Berlínem a Bruselem. Německé ministerstvo dopravy ve čtvrtek večer poslalo do Bruselu rozhodující kompromisní návrh a podle informovaných zdrojů jej Evropská komise z velké části přijala, píše list Süddeutsche Zeitung.
Klimaticky neutrální e-paliva by podle Süddeutsche Zeitung měla mít svou vlastní kategorii vozů. Měly by tak být začleněny do nového evropského nařízení.
Wissing uvedl, že Německo se s Evropskou komisí dohodlo na konkrétních procedurálních krocích a konkrétním závazném harmonogramu. „Chceme, aby byl proces dokončen do podzimu 2024,“ zdůraznil.
„Teď budeme pracovat na tom, aby byly co nejdříve přijaty normy CO2 pro automobily,“ dodal Timmermans.
Spor o spalovací motory
Berlín začátkem března znovu otevřel pravidla dohodnutá v říjnu, která mají prakticky znemožnit prodej nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Ty sice obsahovaly výjimku pro využívání syntetických paliv, Německo však s jejich zněním nebylo spokojeno.
K jeho požadavkům se přidaly i další země jako Itálie, Polsko či Česko.
Spor Německa s Evropskou komisí o budoucnost spalovacích motorů po roce 2035 měl dopady nejen na Evropskou unii, ale i na německou politiku, kde se stal jedním z několika kontroverzních témat.
Co jsou syntetická paliva
Syntetická paliva, označovaná často jako e-paliva, jsou vyráběna chemickou cestou bez použití ropy. Zatímco běžný benzin nebo diesel vznikají rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí vodíku a oxidu uhličitého.
Pokud je při výrobě využita energie z obnovitelných zdrojů včetně takzvaného zeleného vodíku, je palivo považováno za uhlíkově neutrální.