6.7 C
Brno
Čtvrtek, 1 června, 2023
- REKLAMA -magazín
DomůRady a NávodyJak se cítit za volantem bezpečně?

Jak se cítit za volantem bezpečně?

Na čtyřech kolech by se měla cítit komfortně celá rodina.

Časy, kdy ježdění bez zapnutých bezpečnostních pásů bylo více „frajeřinou“ než očividnou nezodpovědností, jsou dávno pryč. Prevence nehod a zranění v autech je v módě více než kdy předtím a v modernější podobě.

Jsou však lidé, kteří i ve 21. století tvrdí, že používání různých asistentů a technologií v autech jim ubírá ze šoférského zážitku.

Na druhé straně právě vývoj nových technologií ovlivňuje pokles vážných dopravních nehod, úmrtí a zranění na silnicích.

Moderní auta totiž dávají při řízení pozor spolu s vámi. V autě totiž nejsme zodpovědní jen za sebe, ale i za své okolí a pasažéry, které vezeme.

A pokud jsou neposední, například jako malé děti, hodí se nám pomocná „ruka“ spolehlivého vozidla vybaveného inteligentními systémy.

Pásy jsou nezbytnost
Největší podíl na bezpečné jízdě mají stále tradiční bezpečnostní prvky – zapnutý pás pro všechny pasažéry, kvalitní materiály, které v autě pohltí náraz a ochrání lidi uvnitř, airbagy, ale například i správné pneumatiky či kvalitní světla.

Každý z těchto prvků umí doslova zachránit život a všechny spolu mohou za to, že se na cestách cítíme mnohem bezpečněji. Od roku 2006 je zapínání pásů povinností v celé Evropské unii.

Přesto je však nezapnutý pás druhou nejčastější příčinou smrti při nehodách v Evropě. To je víc, než způsobí alkohol za volantem. Řidiči či řidičce dokonce nepomůže, je-li sám zapnutý, když si pasažér za ním bezpečnostní pás nezapnul.

Energie z nárazu může totiž osobu za ním vymrštit ze sedadla takovou silou, že řidiče doslova narazí o volant a může mu způsobit vážná zranění či dokonce smrt.

Dobrou zprávou je, že všechna nová auta vybavená moderními technologiemi vás na „zapásání“ pasažéry upozorní, a tak můžete děti či dospělé vezoucí se vzadu poprosit, aby si svůj pás zapnuli.

Výdobytky technologií však sahají ještě mnohem dál. V autech se neustále zlepšují použité materiály, umístění jednotlivých prvků a tvz. deformační zóny, které spolu s airbagy pasažérů dokáží při nárazu velmi efektivně ochránit, zejména v nižších rychlostech, jelikož nejvíce smrtelných nehod na silnicích se stále stává právě ve městech a mimo dálnice.

Aktivní ochrana
Pásy a airbagy jsou již samozřejmostí. Mnohem zajímavější věci se dnes skrývají v doplňkových balíčcích výbavy, které se pomalu stávají novým standardem a ze řízení dělají příjemný a pohodlný zážitek, který ocení pokročilí řidiči i začátečníci.

Pokud běžně řídíte v autě plném dětí a věcí, víte, že multitasking je při této činnosti na denním pořádku. Musíte dávat pozor na cestu, chodce, na to, co vám říkají zezadu děti, na kontrolky v autě, na aktuální počasí a stav vozovky, na okolní provoz.

Pokud vám tedy auto samotné pomůže usnadnit alespoň jednu z těchto činností, je to docela výhra, co řeknete? Moderní asistenční systémy vám mohou pomoci například sledovat mrtvý úhel, ze kterého se k vám často auto přiblíží, aniž byste včas uměli zareagovat.

Malá praktická dioda ve zpětném zrcátku či zvukový signál vám v tomto případě dají najevo, jestli se můžete bezpečně přeřadit, nebo odbočit.

Stejně efektivně vám umí pomoci i couvací kamera a senzory, které vás upozorní na přijíždějící vozidlo, cyklistu nebo chodce, když právě vyjíždíte z parkovacího místa.

Určitě se vám už stalo, že vám při couvání z parkoviště překáželo ve výhledu jiné auto nebo stěna, za kterou nebylo vidět. Namísto modlení se, aby nikdo nešel nebo vás alespoň včas uviděl, s takovým pomocníkem můžete být opět pánem, resp. šéfkou situace.

Praktičtí pomocníci
Jednou z hlavních nezávislých organizací, která v Evropě zkoumá bezpečnost nových aut, je Euro NCAP. Na základě jejich testů jednotlivé modely získávají od nula do pěti hvězdiček a počet bodů za různé oblasti bezpečnosti v autě.

Euro NCAP vznikla v roce 1996 a stále zpřísňuje své standardy. Právě elektronické asistenční systémy podle jejich testů výrazně ovlivňují zvyšování bezpečnosti cestujících v autech.

V nejnovější sérii testů se organizace Euro NCAP zaměřila na tzv. AEB a ACC – adaptivní tempomat a sérii prvků, které řidiči pomáhají udržet si konstantní rychlost a bezpečnou vzdálenost od jiných aut, nouzově zabrzdit, ochránit chodce či udržet se v jízdním pruhu.

Auta, která tyto systémy nenabízejí, už dnes pět hvězdiček prostě nezískají. Asistent udržování v jízdních pruzích vám například pomůže, když vaše pozornost na vteřinu sklouzne k rozhovoru s dětmi nebo se soustředíte na navigaci a značky před sebou.

Kdybyste i náhodou zatočili volant mimo pruh, systém vás dokáže sám vrátit zpět nebo udržet v rovné linii mezi čarami.

Auta dnes už dokážou detekovat únavu řidiče a při dlouhých cestách vás samy upozorní, že je nejvyšší čas dát si přestávku a osvěžit se. No není milé, když se o vás někdo takhle stará?

- REKLAMA -magazín

Nejnovější články

Ostatní právě čtou